U bent hier
River Terminal Wielsbeke wordt uitgebreid
WIELSBEKE – De laad- en losinfrastructuur van de River Terminal Wielsbeke wordt in 2018 en 2019 vernieuwd en uitgebreid. Er komt een kaaiplateau van 3.990 m2. Dit vernam Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) via een parlementaire vraag aan minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA).
De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) West-Vlaanderen startte eind 2014 de River Terminal Wielsbeke langs de Leie op. “Uit cijfers die ik opvroeg bij minister Weyts blijkt dat de bouw van de kaaimuur intussen meer dan 2,6 miljoen euro heeft gekost. Hiervan nam Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z) 80% voor zijn rekening, Katoennatie NV de overige 20%”, zo weet Bert Maertens.
River Terminal Wielsbeke nv (RTW, een dochtermaatschappij van de POM West-Vlaanderen) zal via een PPS-project (publiek-private samenwerking) met W&Z, 1,7 miljoen euro investeren in de vernieuwing van het kaaiplateau. Dit project werd in 2015 opgestart. W&Z zal ook hier 80% van de kostprijs voor haar rekening nemen. De studie hierover is momenteel lopende.
Daarnaast heeft de POM eind vorig jaar aangegeven de terminal te willen uitbreiden. “Gelet op de stijgende vrachtvolumes die langs onze waterwegen vervoerd worden, is dat natuurlijk terecht. Er werd een PPS-project ingediend en goedgekeurd voor de verlenging van de bestaande kaaimuur met ongeveer 70 meter én een achterliggend kaaiplateau van 3.990 m2 in lijn met het bestaande kaaiplateau. De kostprijs van deze investering wordt geraamd op 2,65 miljoen euro, waarvan opnieuw 80% ten laste van W&Z”, aldus Bert Maertens. De uitvoering van de renovatie en uitbreiding is voorzien in 2018-2019.
“Hiermee wordt een nieuwe trafiek bestendigd van gemiddeld 300.000 m³ per jaar. Als we er zo in slagen meer transport langs het water te realiseren, dan halen we bovendien een hoop vrachtwagens uit het verkeer. Dat is goed voor het milieu en vermindert de files op de weg”, zo besluit Bert Maertens.