Telraam telt het verkeer!

Op 9 september 2021

Dat het verkeer toeneemt in onze gemeente dat voelt iedereen wel aan zijn dikke teen! Meer verkeer brengt allerlei ongemakken met zich mee, zoals hoger risico op ongevallen, hoger onveiligheidsgevoel voor fietsers en wandelaars (door o.a overdreven snelheid of niet aangepaste snelheidsbeperkingen), meer vervuiling (co2 uitstoot, maar eveneens sluikstorten zoals de vele blikjes en mondmaskers langs de kant van de weg), etc.

Als je als gemeente daar iets aan wil doen, dan start je best met het meten van het verkeer op een structurele manier en over een langere periode. Reeds enkele jaren (zie ons verkiezingsprogramma) pleiten we met N-VA Wielsbeke voor het plaatsen van een mini-camera gericht op enkel het meten van het verkeer.

Deze technologie staat niet meer in zijn kinderschoenen en is elders in Vlaanderen (bijvoorbeeld in stad Tielt, lees hier meer) reeds uitgebreid getest en goed bevonden en voor het bestuur echt een beleidsinstrument geworden. (Lees hier meer)

Bij wijze van kennismaking gaan we dieper in op de data die verzameld wordt door een privé geplaatst telraam bij ons lid, Tom Dejonghe. Reeds enkele jaren hangt er zo’n telraam in de Bossenstraat in Wielsbeke en de resultaten zijn toch wel inzichtelijk.

In 2021 (van 1 januari tot 22 augustus, 234 dagen) reden er in de Bossenstraat maar liefst 256 123 auto’s en 49 481 grote voertuigen (dit is de classificatie van Telraam voor voertuigen groter dan normale wagens). Dat is gemiddeld 1 306 gemotoriseerde voertuigen per dag in een straat met een 35 tal gezinswoningen (volgens de Klapper 2021).

Eveneens komen we te weten dat er in 2021 25 252 fietsers en 4 786 wandelaars dit verkeersgeweld trotseren zonder fiets - of voetgangerspad, aangepaste snelheidslimieten of verkeersremmers.

Het wordt pas echt interessant wanneer we het verkeer gaan ontleden naar het tijdstip van de dag. Zo zien we - niet geheel onverwacht - dat tijdens weekdagen er een piek is ‘s morgens tussen 7u en 8u (gemiddeld 150 wagens per uur) en ‘s avonds tussen 16u en 18u (150 wagens per uur). (Ook ‘s middags tussen 12u en 13u is er een piek van 100 wagens te zien.)

Deze pieken zie je niet terug op weekenddagen, wat er duidelijk op wijst dat het verkeer in de Bossenstraat geen lokaal maar doorgaand werkverkeer is - vaak van buiten Wielsbeke.

Bron: https://telraam.net/nl/location/346075/2021-01-01/2021-08-22 (22 augustus 2021)

Telraam geeft ook een indicatie (met 10% foutenmarge) van de snelheid van het verkeer door de straat. (De Bossenstraat is een ingewikkelde straat, komende van Oostrozebeke
mag je in princiepe 70 km/u rijden, halverwege echter wordt de snelheid beperkt tot 50 km/u). Zo zien we dat 1,45% van de bestuurders erin slaagt om zelfs sneller dan 70km/u te
rijden. Dat zijn 4 431 wagens in 2021 of ongeveer 19 wagens per dag die met (veel) té hoge snelheid fietsers en wandelaars in gevaar brengen.

Op basis van deze initiële inzichten die we halen uit slecht één telraam, herhalen we als N-VA Wielsbeke - de partij die streeft voor veilig verkeer in onze gemeente - onze vraag naar het gemeentebestuur om structureel in alle straten van Wielsbeke met meer dan normaal verkeer, een gratis telraam te plaatsen naar het voorbeeld van de stad Tielt (zie onderstaande figuur). Een gemonteerd telraam kost vandaag eenmalig 110 EUR en heeft enkel wifi en elektriciteit nodig en een raam met zicht op straat (liefst hoger geplaatst).

Bron: https://telraam.net/ (22 augustus 2021)