N-VA dient amendement in om boerkini te verbieden in openbaar zwembad Wielsbeke

Op 19 december 2018, over deze onderwerpen: Lokale economie

We zijn verheugd dat het reglement inwendige orde zwembaden is aangepast waardoor boerkini’s niet meer toegelaten zijn in het zwembad. Met behulp van pictogrammen zal duidelijk gemaakt worden welke zwemkleding is toegelaten en welke niet.

Wij als N-VA stonden erop dat dit schriftelijk werd opgenomen om verwarring te vermijden en te zorgen voor een eenduidig beleid. Dit in het licht van de recente gebeurtenissen.

We eisten een uitdrukkelijke vermelding in het nieuwe zwembadreglement van het verbod op het zwemmen in o.a. ondergoed en een boerkini. Dit onder meer omwille van veiligheidsredenen en hygiëne. Daarbovenop staan we voor een beleid gericht op integratie en niet segregatie. Zo vinden we het niet kunnen dat het zwembad afgeschermd dient te worden of dat werknemers verzocht worden hun werkplek te verlaten.

Het valt te betreuren, en eigenlijk is het ook wel shockerend dat zowel CD&V als U. ons amendement van tafel veegden.

Niet enkel staat dit lijnrecht tegenover alle hygiënische principes, het stelt ook de deur wijd open voor groepen om allerlei eisen te stellen wanneer het publieke zwembad wordt afgehuurd. Reglement als aanvaard zonder ons amendement blijft voor interpretatie vatbaar, we streven naar een betere integratie en een gepast beleid hieromtrent