Bouwpromotor trekt verkavelingsaanvraag in voor gronden aan de oude Leie-arm te Sint-Baafs-Vijve

Op 9 maart 2018

De vorige weken is er heel wat onrust ontstaan bij de inwoners van Sint-Baafs-Vijve omtrent de verkavelingsaanvraag van Woningbouw Taelman uit Oeselgem voor de gronden tussen de oude Leie-arm en de Rijksweg te Sint-Baafs-Vijve. Bewoners hielden een petitie en er werd een Facebookpagina opgericht met als naam ‘Red Sint-Baafs-Vijve tegen woontorens’.  Woningbouw Taelman had  een verkavelingsaanvraag ingediend voor de bouw van 43 gezinswoningen en 160 appartementen. Vooral 2 grote appartementsblokken van zes verdiepingen waren een doorn in het oog van de bewoners. Voor het openbaar onderzoek werd afgerond had de gemeente reeds een Gecoro (Gemeentelijke commissie Ruimtelijke Ordening) samengeroepen. Deze commissie is samengesteld uit experten in de materie en mensen van alle geledingen uit Wielsbeke zelf. Deze commissie adviseert het bestuur in zijn ruimtelijke planning. Het advies, hoewel niet bindend, wordt bijna steeds volledig door het bestuur gevolgd. Zodra het advies geformuleerd is wordt dit gepubliceerd en openbaar gemaakt. De bouwpromotor wachtte echter niet op dit advies en heeft de huidige verkavelingsaanvraag ingetrokken.

Bij een eventueel nieuwe aanvraag staat het bestuur en onze partij garant voor een volledige openheid en transparantie van het dossier.