Binnenvaartverbinding Zeebrugge – Wielsbeke spaart jaarlijks 3.400 vrachtwagenritten uit

Op 15 maart 2018, over deze onderwerpen: Lokale economie, Milieu

Een project met Vlaamse steun om diepzeecontainers tussen de haven van Zeebrugge en de binnenvaartterminal in Wielsbeke over het water te transporteren, zal elk jaar 3.400 vrachtwagenritten uitsparen. De Vlaamse subsidie strekt ertoe het concurrentieel nadeel ten opzichte van het wegvervoer in de opstartfase grotendeels weg te werken. Dit vernam Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) na een parlementaire vraag hierover aan minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA).

Minister Weyts en de Vlaamse havenbesturen ondersteunen projecten die vrachtvervoer van de weg halen en verschuiven naar de duurzamere waterweg of het spoor. “Daarbij geldt het principe van ‘een euro voor een euro’, waarbij de Vlaamse overheid en de havenbesturen elk instaan voor de helft van het budget. Met steun voor specifieke projecten kunnen we op korte termijn meer goederen op een milieuvriendelijkere manier transporteren. Maar zo verminderen we ook het aantal vrachtwagens op onze wegen en verkorten we de dagelijkse files”, legt Bert Maertens uit.

Haven van Zeebrugge aantrekkelijker maken

Eén van deze projecten is dat van PortConnect NV. “Het project wil een kostenefficiënte binnenvaartverbinding tussen de haven van Zeebrugge en de inlandterminal in Wielsbeke opzetten en hiermee het vervoer van diepzeecontainers tussen de haven en het hinterland vereenvoudigen. Niet voor niets wordt er voor Wielsbeke gekozen: de terminal is gelegen in het hart van de West-Vlaamse verladende industrie, met een hoog aantal distributiebedrijven en een sterke aanwezigheid van de textielsector en diepvriesvoedingindustrie in de regio”, aldus Bert Maertens. “De nieuwe verbinding tussen de haven en de inlandterminal, met een binnenschip aangepast aan de afmetingen van het kanaal Brugge-Gent, zal de haven connecteren met haar industriële achterland. Dit moet de haven van Zeebrugge aantrekkelijker maken voor maritieme rederijen.”

De totale subsidie aan het project bedraagt zo’n 200.000 euro. De Vlaamse overheid en het havenbestuur van Zeebrugge betalen hiervan elk de helft. “De Vlaamse steun dient vooral om het kostennadeel van de binnenvaart ten opzichte van het wegvervoer in de opstartfase weg te werken. In eerste instantie gaat het over een verschuiving van bestaande volumes van de weg naar de binnenvaart. In een volgend stadium is het ook de bedoeling extra volumes aan te trekken. Na drie jaar moet het project rendabel zijn”, verduidelijkt Bert Maertens. Het project startte op 1 januari 2018 en loopt tot 31 december 2020.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is