3 Wielsbeekse rotondes krijgen kleurrijke beplanting

Op 1 maart 2018, over deze onderwerpen: Milieu

Vanaf 15 maart krijgen drie rotondes (2x Expresweg en Rijksweg) in onze gemeente, in opdracht van Wegen en Verkeer West-Vlaanderen, een prairiebeplanting. Op die manier wil het agentschap een budget- en onderhoudsvriendelijke methode toepassen die tegelijk de biodiversiteit verbetert. Op deze drie rotondes zal een zogenaamde prairebeplanting aangelegd worden. Die vorm van beplanting komt overgewaaid van de Verenigde Staten en bestaat uit een gevarieerde langlevende beplanting met grassen en bloeiende vaste planten. In onze provincie werd deze methode al meermaals toegepast, ondermeer op de rotonde langs de N382 in Anzegem. (zie foto) De voordelen van zo'n beplanting zijn: weinig kans op onkruid omdat de beplanting zeer dicht op elkaar wordt aangebracht, in droge periodes moet de beplanting niet begoten worden en het hele jaar door bieden de planten een waaier aan kleuren en geuren en bieden zo een toevluchtsoord voor heel wat vlinders, bijen en insecten met als resultaat een grotere biodiversiteit.