Wielsbeke heet Agristo welkom

Op 31 maart 2016, over deze onderwerpen: Activiteiten N-VA

Titel : Wielsbeke heet Agristo welkom

Alle gebouwen op de  Unilin-site in de Ridder De Ghellinckstraat worden binnenkort met de grond gelijk gemaakt. In de plaats komt een gloednieuw hypermodern bedrijf. Agristo met reeds bestaande vestigingen in Hulste, Nazareth en het Nederlands Tilburg investeert er 100 miljoen euro. ‘ We zijn heel tevreden dat er zo snel een koper voor de 25 ha. werd gevonden. Dit voorkomt eventuele verloedering van de site, maar het allerbelangrijkst is de komst van een sterke industriële speler, die investeert in een nieuwe fabriek en voor additionele tewerkstelling zorgt. De komst van een bedrijf in de voedingssector zorgt ook voor de nodige diversificatie in ons lokaal economisch weefsel’ , aldus onze N-VA schepen van economie en lokale middenstand Rik Buyse op de infovergadering eind maart in zaal Den Aert te Sint-Baafs-Vijve. Het bedrijf had trouwens zelf voorgesteld voor deze infovergadering. Economie en leefomgeving moeten ‘hand in hand’ gaan voor het gemeentebestuur.

100 nieuwe jobs

Agristo is een wereldspeler in diepgevroren aardappelproducten en exporteert naar 115 landen. Onze 3 vestigingen stellen  450 personeelsleden te werk, aldus projectmedewerker van Agristo Ward Claerbout op de infovergadering. Maar ons bedrijf kan de vraag niet aan, daarom deze investering in Wielsbeke en 100 nieuwe jobs in deze gemeente. Wielsbeke was voor ons aantrekkelijk omdat het dicht gelegen is bij het moederbedrijf in Hulste, er is voldoende ruimte en Wielsbeke ligt in het centrum van het aardappelgebied.

Geen geurhinder

Op de info-vergadering was er veel interesse vanuit Wielsbeke maar ook vanuit buurgemeente Oostrozebeke dat grenst aan het plangebied, Zij vrezen vooral geurginder van het nieuwe bedrijf. De directie van Agristo kon iedereen gerust stellen: de nieuwe fabriek wordt de meest moderne en duurzame in zijn soort en zal voldoen aan de strengste normen naar veiligheid en milieu toe. Een permanente dialoog bedrijf/omwonenden/gemeentebestuur werd afgesproken.