Afsluiting N382/Molenstraat: “Algemeen belang primeert in deze moeilijke beslissing” (Burgemeester Jan Stevens)

Op 12 maart 2015

Op donderdagavond  12 maart vond in zaal Vogelsang een druk bijgewoonde info-vergadering plaats over de geplande afsluiting van het kruispunt N382 met de Molenstraat. Eerst gaf Humberto Van Nunen van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) een korte geschiedenis van de N382: Deze expresweg dient voor een vlotte doorstroming van het verkeer van Ingelmuster tot de E17. Reeds van in het jaar 2000 werd er voorop gesteld  het kruispunt af te sluiten maar dit gebeurde toen niet omdat dit toen een heel heikel punt was. Nu uit metingen blijkt dat de verkeer op de N382 drukker en drukker wordt, is het AWV tevreden met de gezamelijke beslissing met het gemeentebestuur en de politiezone MIDOW om het kruispunt af te sluiten. Waarom geen nieuwe rotonde ? Omdat een teveel aan rotondes, tot files leidt aldus Humberto Van Nunen.

54 ongevallen aan het kruispunt

Na de uitéénzetting van het Agentschap  Wegen en Verkeer was het politiezone Midow die het woord nam: In het totaal gebeurden op dit kruispunt 54 ongevallen  waarvan 48 bij het oversteken van het kruispunt. Er vielen 74 lichtgewonden, 6 zwaar gewonden en er vielen ook 2 doden te betreuren. De vraag was ook vanuit de politiezone dit kruispunt af te sluiten en dit om verder maatschappelijk leed te vermijden. Ook in 2015 gebeurden reeds 4 ongevallen.

“Geen populaire beslissing”

Vanuit het gemeentebestuur  nam schepen van mobiliteit Filiep De Vos het woord: We beseffen dat de afsluiting een minder populaire beslissing is. We hebben alle pistes bekeken en de volledige afsluiting was de enige oplossing.  We hebben wel een aantal flankerende maatregelen genomen doordat er op een aantal plaatsen bijkomende bewegwijzering geplaatst wordt.  De minimale omweg zal maximum 1 km. zijn.

Het kruispunt met de Molenstraat/N382 wordt dus afgesloten vanaf 1 juni, ook voor de fietsers in eerste instantie. Maar in de toekomst is het de bedoeling te werken met een beperkt sluis zodat de fietsers de N382 zouden kunnen oversteken. Dienst AWV deed eventueel het voorstel om te werken met een eiland in het midden van de weg zodat de fietsers veiliger de expresweg kunnen dwarsen. De bedoeling is in de toekomst eventueel een fietstunnel of fietsbrug te verkrijgen maar dat zal niet voor direct zijn.

Afsluiting kruispunt N382/Molenstraat: “Geen inspraak van inwoners” en handelaars vrezen omzetverlies

Niet iedereen in Wielsbeke is tevreden met de afsluiting van het kruispunt, dit bleek duidelijk op de info-avond. Handelaars vrezen omzetverlies en de kinderopvang vroeg wie haar zou vergoeden als ze failliet zou gaan. Veel aanwezigen deden zelf voorstellen: van een gedeeltelijke afsluiting tot flitspalen op de expresweg om de snelheid te verminderen ter hoogte van het kruispunt. Aanwezigen vonden het jammer dat de beslissing tot volledige afsluiting reeds genomen was en reeds gecommuniceerd werd zonder inspraak van de bewoners in de Molenstraat.  Maar er zijn ook voorstanders van de afsluiting. Eindelijk gedaan met de ongevallen en onze woning zal in waarde stijgen omdat er minder verkeer is,  gaf er iemand een opmerking.