11-juli viering in Wielsbeke met Vlaamse Minister van Cultuur Sven Gatz

Op 11 juli 2015

De viering van de Vlaamse Feestdag vond in Wielsbeke plaats op vrijdag 10 juli in zaal Den Aert te Sint-Baafs-Vijve. Na een korte inleiding van Dominiek Wemel, voorzitter van de cultuurraad van Wielsbeke, werd eerst het nieuwe glasraam in deze prachtige zaal ingehuldigd. Schepen van Cultuur Daisy Haydon uitleg over de geschiedenis van deze ex-noodkerk van Sint-Baafs-Vijve, daarna vertelde onze N-VA Schepen van Patrimonium Rik Buyse de geschiedenis van het glasraam.

Sven Gatz

Gastspreker na de inhuldiging was niemand minder dan Vlaams Minister van Cultuur Sven Gatz die ondanks zijn drukke agenda toch de tijd vond om naar Sint-Baafs-Vijve te komen. Zijn speech was enigsinzs verrassend met veel aandacht voor de nieuwkomers in ons Vlaanderen.

Tenslotte was er nog de uitreiking van de tweejaarlijkse Juliaan Claerhoutprijs. Pianist Steven Vanhauwaert uit Wielsbeke mocht die in ontvangst nemen. Hijzelf verbleef momenteel in het buitenland waardoor zijn ouders uit handen van de cultuurminister de prijs in ontvangst mochten nemen.

De viering werd afgesloten met het zingen uit volle borst van de Vlaamse Leeuw. De band Fukushima Five zorgde daarna nog voor de muzikale noot.